En ny studie visar att distanskurser på Karlstad Universitet har en stor genomströmning av studenter som uppnår målen på kursen och därigenom avslutar den med betyg. Det är till och med så att fler distansstudenter tog sig genom kurser och program under 2010 än de som gick på campus.
Hur kan detta komma sig? Vad är det vi gör i vår verksamhet som motarbetar samma resultat hos oss?
Enligt undersökningen är det fem faktorer, enligt studenterna, som motiverar dessa resultat.
- Lärarnas tilgänglighet
- Lärarnas kompetens att hantera digitala medier
- Yrkesrelaterade kunskaper
- Tydlig information kring kursen i startskedet
- Möjligheter att skapa studiegrupper och tillgång till lärcentra för möten och support
Kanske att vi ska ta med oss dessa punkter in i diskussionerna vi ska ha under höstterminen kring distansundervisning och se hur vi arbetar utifrån dessa. Jag kan redan se att vi arbetar med några av dessa punkter, men gör alla det? Hur skapar vi en enhetlig bild av distansundervisningen på Komvux i Örebro?
Vill ni läsa hela rapporten kring undersökningen så hittar ni den här: Karlstad Universitet Eller så kan du läsa en längre artikel om det.
tisdag 17 maj 2011
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
En stor skillnad kan dock vara att Karlstads universitet har vissa behörighetskrav på sina elever, vilket vi inte får ha...
SvaraRadera