Källa
Jo, det är precis så jag tänker. Jag vill att eleverna ska ha med sig hela kunskapsbanken när de lämnar temat prosa och inte enbart det som de besvarat i provet. Jag vill också att de ska känna på behovet av att strukturera sig och samla in material på ett effektivt sätt. Hinner de inte klart med provet inom en viss tid, så är de inte tillräckligt förberedda. Det handlar inte om att de visar på förmågor att spotta ur sig fakta. Meningen är att de ska ha med sig fakta utanför dörren och inte då lämna den bakom sig efter provet. De lär sig för livet och inte för provet.
Frågor som kräver en viss tid till reflektion och analys får de dock möjlighet att komplettera med under kommande dagar. Jag tror inte på att spotta där heller. Texter måste få sjunka in, frågor likaså. Efter det kan man besvara det hela och gå vidare, med kunskapen och erfarenheten väl i behåll.
Vi får se om jag är på rätt väg och vad de tycker efter detta. En utvärdering är ett måste och sedan får jag se hur jag arbetar runt uppgiften till nästa tema. Arbetar runt det tillsammans med eleverna. Vi får återkomma om några veckor med resultatet.
Frågor som kräver en viss tid till reflektion och analys får de dock möjlighet att komplettera med under kommande dagar. Jag tror inte på att spotta där heller. Texter måste få sjunka in, frågor likaså. Efter det kan man besvara det hela och gå vidare, med kunskapen och erfarenheten väl i behåll.
Vi får se om jag är på rätt väg och vad de tycker efter detta. En utvärdering är ett måste och sedan får jag se hur jag arbetar runt uppgiften till nästa tema. Arbetar runt det tillsammans med eleverna. Vi får återkomma om några veckor med resultatet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar