fredag 31 augusti 2012

"The flipped classroom"

När man är förkyld får man mycket tid att fördjupa sig i saker. Man kan ju inte mycket annat än ligga med paddan och uppdatera sig på allt man missat. Senaste veckan har jag läst in mig en hel del på det flippade klassrummet. Det är helt enkelt tanken om att klassrummet ska vara en plats för dialog och inte för envägskommunikation. Vi ses för att lyssna på varandra. Inte för att sitta och lyssna på en person. Läraren.

Begreppet är kopplat till Khan Academy, men det blir mer och mer utbrett och taggarna på Youtube är rätt många nu. En klart intressant utveckling. Fokus är på att eleven själv ska ta ansvar för sina studier. De har till uppgift att lyssna på inspelade föreläsningar på nätet, läsa in sig på länkar, skapa uppfattningar om olika saker och sedan komma till klassrummet och diskutera, analysera, fråga, utveckla och söka vidare information utifrån detta. Läraren är en guide genom arbetet och lägger fokus på att diskutera underlaget istället för att ge underlaget.

Är man intresserad av att läsa mer om detta så finns det en perfekt länksamling att fördjupa sig i. Jag har inte hunnit med att kika på alla ännu, men det är mycket som är intressant och utmanande. Den som har kommit längst i Sverige med det omvända klassrummet är Daniel Barker, vad jag kan förstå. Han skriver om sitt arbete på sin blogg och jag har bara börjat att fördjupa mig i hans tankar. Nu arbetar han med klart motiverade elever på ett gymnasium i Stockholm. Men det är som med all kunskap. Den måste göras om till vår egen.

Sarah och jag har länge pratat om att få till vårt flippade klassrum och till denna termin blev det ett måste. Vi står utan digitala hjälpmedel i klassrummet och måste på det sättet hitta andra former för vår utbildning. Det ledde till att klassrummet fick ett annat syfte och det har varit en mycket intressant utmaning. Hur det landar får vi se, men vi har börjat mot det där nya vi var ute efter. Våga släppa det självklara och kliva ut i det okända.

Vi behöver inte sitta inne med all kunskap. Vi behöver inte planera upp lektionerna till punkt och pricka. Vi måste våga släppa in elevernas tankar och känslor. De kommer fulla med funderingar och tankar utifrån det de har läst in sig på innan. De väljer områden att diskutera. Vi guidar och öppnar den källkritiska blicken.

Hur det går? Det får vi återkomma med om några veckor. Men så länge kan du ju läsa in dig på utmaningen och se vad du själv kan göra. Våga. Utan att våga kommer du att snöa in. Insnöade lärare är de som snabbt tröttnar på sin yrke. Trötta lärare har inget i klassrummet att göra. Det var eleverna väldigt noga med att poängtera på dagens lektion.  

6 kommentarer: