onsdag 9 februari 2011

Ett fiasko även hos oss?

Internationella undersökningar visar att eleverna på svenska skolor halkar efter. Det är till och med så pass illa att den pedagogik som bedrivs på svenska skolor är ineffektiv. Den senaste PISA-undersökningen visar att svenska elever blivit ytterligare sämre under 2010. Framför allt då det gäller läsförståelse, matematik och naturkunskap.

Ser vi på avhandlingar som skrivits i Sverige under de senaste tio åren, så är det enbart en handfull som har varit inriktade på att undersöka fungerande pedagogik i klassrummet. Allt detta kan ni läsa om på Skolvärlden.se. Det är rätt alarmerande. Hur ska vi lärare då kunna fortbilda oss och se till att skapa bättre förutsättningar för inlärning i våra klassrum?

Professor John Hattie i Nya Zeeland har undersökt på vilka sätt vi kan höja elevers prestationer. Han har gjort en lista med tio punkter där han anser sig ha sett en ökad prestationsnivå på elever.

1. Strukturerad utvärdering av enskilda lärare.
2. Lärare får video-feedback på sin undervisning.
3. Snabbare undervisning för snabba elever.
4. Insatser som minskar störande beteenden i klassrummet.
5. Omfattande stöd till elever med inlärningssvårigheter.
6. Feedback från lärare till elev.
7. Goda relationer till elever och lärare.
8. Undervisning utspridd i tid. Inte blockundervisning.
9. Meta-kognivita strategier för inlärning, t.ex. minnesträning.
10. Direkt undervisning, alltså klassisk katederundervisning.
I
I botten på denna lista, som till och med kan ha en negativ effekt på inlärning, ligger saker som mentorskap och helordsmetoden vid inlärning. Du hittar även denna sammanställning på Skolvärlden.se. Ett ord i rubriken på artikeln är fiasko, vilket då hänvisar till vår oförmåga att få fram vetenskapliga underlag för oss lärare att fördjupa oss i och ta lärdom av.
I
Så hur har vi det då på Komvux i Örebro? Har vi blockundervisning? Har vi mentorskap? Får vi en strukturerad utvärdering av vad vi gör i våra klassrum? Läser vi den vetenskap som trots allt står oss till buds? Arbetar vi med katederundervisning? Står vi redo att ta emot de elever som inte tog sig genom grundskola och gymnasiet och kan ge dem en mer passande pegagogik inriktad mot effektiv inlärning? Är det någon som har helikopterperspektivet och kan se helheten?

Det är många frågor. Dyker det upp några svar? Vidare frågor? Det är dags att börja diskutera vad vi gör och öppna upp våra klassrum. Inte för att visa vad som eventuellt inte fungerar. Jag skulle vilja titta in i klassrum där pedagogikens lampa lyser flitigt. Ett klassrum som ger mig sprudlande energi att ta med in i mitt eget. Bjuder ni in mig?

/Mia

1 kommentar: