När jag var på semester förra veckan lyssnade jag på Marianne Fredrikssons "Den som vandrar om natten". Jag hade bestämt mig för att inte tänka jobb på tio dagar, men det är ju faktiskt en omöjlighet. Speciellt om jag kan välja att bara tänka visionära, vidlyftande och kanske inte så realistiska tankar. Det är gött det och behöver inte alls undvikas.
Så min mycket lärarnördiga dröm när jag lyssnade på romanen i fråga var att få undervisa i svenska, religion, geografi, historia, psykologi och filosofi samtidigt. Eller kanske samarbeta med andra lärare i dessa ämnen. Med riktigt god vilja skulle ett par naturvetarämnen också kunna få delta. Om jag skrev med smileys i mina texter, skulle en sådan ha stått före den här meningen.
Romanen handlar om Marcus, en romersk ädling, som föds samtidigt som Jesus och vars öde är sammanflätat med denne. Den andra huvudpersonen Anjalis är lärare till Marcus, och så småningom blir Anjalis en av Jesu lärjungar. Fredrikssons historiska referenser är många och känns väl underbyggda.
I ett temaarbete över antiken skulle man här kunna få in ALLT. Fredriksson berättar om Aten, Rom, Egypten, Palestina, Babylonien och många andra av den tidens stora kulturområden. Här berättas om folkslag, religioner och folktro. Anjalis har dessutom ett uppdrag av sitt folk att skriva om de nya kulturernas människor och sinnelag. Jag ser kartor, tidslinjer, filosofiska diskussioner, diktläsning, dramareferat och hederliga personporträtt. Kanske skulle man kunna skapa en blogg/tidning med olika rubriker där eleverna skulle kunna låtsas vara åskådare, deltagare eller huvudperson i olika skeenden. Tänk att få beskriva Roms viadukter, eller läsa om alla de mytologiska figurer som dyker upp under hela tiden. Tänk att få dramatisera Marcus möte med Anjalis föräldrar. Tänk att få komplettera Fredrikssons beskrivning av judendomen med andra skönlitterära källor. Tänk att få diskutera om skönlitteratur kan vara en källa till kunskap (ytterligare en smiley skulle ha fått plats här).
Tänk om... Tänk om!
Så min mycket lärarnördiga dröm när jag lyssnade på romanen i fråga var att få undervisa i svenska, religion, geografi, historia, psykologi och filosofi samtidigt. Eller kanske samarbeta med andra lärare i dessa ämnen. Med riktigt god vilja skulle ett par naturvetarämnen också kunna få delta. Om jag skrev med smileys i mina texter, skulle en sådan ha stått före den här meningen.
Romanen handlar om Marcus, en romersk ädling, som föds samtidigt som Jesus och vars öde är sammanflätat med denne. Den andra huvudpersonen Anjalis är lärare till Marcus, och så småningom blir Anjalis en av Jesu lärjungar. Fredrikssons historiska referenser är många och känns väl underbyggda.
I ett temaarbete över antiken skulle man här kunna få in ALLT. Fredriksson berättar om Aten, Rom, Egypten, Palestina, Babylonien och många andra av den tidens stora kulturområden. Här berättas om folkslag, religioner och folktro. Anjalis har dessutom ett uppdrag av sitt folk att skriva om de nya kulturernas människor och sinnelag. Jag ser kartor, tidslinjer, filosofiska diskussioner, diktläsning, dramareferat och hederliga personporträtt. Kanske skulle man kunna skapa en blogg/tidning med olika rubriker där eleverna skulle kunna låtsas vara åskådare, deltagare eller huvudperson i olika skeenden. Tänk att få beskriva Roms viadukter, eller läsa om alla de mytologiska figurer som dyker upp under hela tiden. Tänk att få dramatisera Marcus möte med Anjalis föräldrar. Tänk att få komplettera Fredrikssons beskrivning av judendomen med andra skönlitterära källor. Tänk att få diskutera om skönlitteratur kan vara en källa till kunskap (ytterligare en smiley skulle ha fått plats här).
Tänk om... Tänk om!
http://www.flickr.com/photos/india-nepal-iran/203982474/sizes/m/in/photostream/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar