Det finns mycket klokt att läsa om bedömning, och det diskuteras nu mest kring begreppen summativ och formativ bedömning. Du kan börja din läsning på Skolverket. Som den diplomat jag är (jag måste verkligen börja använda smileys i mina bloggposter), hittar jag plats för båda bedömningsformerna. Såklart hoppas jag att alla pedagoger därute vet vad begreppen betyder, och att oavsett vilket/vilka sätt de använder så kan de motivera och argumentera för sin sak.
Personligen tycker jag att det under terminen ska fokuseras på formativ bedömning, men att vi i slutänden måste vara tydliga med även den summativa. Så, inget kontroversiellt eller uppseendeväckande. Men (och här kommer min mindre diplomatiska sida), lärare som efter fyra veckor lämnar tillbaka ett prov med kommentaren "G" har inte inte gjort en formativ bedömning. Den har inte heller gjort en summativ bedömning ("En bedömning med avsikten att ta reda på vad eleven lärt sig har ett summativt syfte /.../" http://www.skolverket.se/sb/d/3726). Eleven vet bara vilket betyg den har fått på provet. Eleven vet inte vad i provet som var i enlighet med målen. Eleven vet inte vad i provet som var rätt, och vad som eventuellt var fel. Eleven vet inte om den är på rätt väg i sina resonemang. Eleven vet med andra ord ingenting om sin prestation. Annat än att läraren tycker att provet når godkänt. Några elever tycker inte att det här är okej, andra kanske tycker att det räcker gott och nöjer sig. Jag tycker inte att det är okej. Jag hoppas att Skolsverige inte nöjer sig.
Personligen tycker jag att det under terminen ska fokuseras på formativ bedömning, men att vi i slutänden måste vara tydliga med även den summativa. Så, inget kontroversiellt eller uppseendeväckande. Men (och här kommer min mindre diplomatiska sida), lärare som efter fyra veckor lämnar tillbaka ett prov med kommentaren "G" har inte inte gjort en formativ bedömning. Den har inte heller gjort en summativ bedömning ("En bedömning med avsikten att ta reda på vad eleven lärt sig har ett summativt syfte /.../" http://www.skolverket.se/sb/d/3726). Eleven vet bara vilket betyg den har fått på provet. Eleven vet inte vad i provet som var i enlighet med målen. Eleven vet inte vad i provet som var rätt, och vad som eventuellt var fel. Eleven vet inte om den är på rätt väg i sina resonemang. Eleven vet med andra ord ingenting om sin prestation. Annat än att läraren tycker att provet når godkänt. Några elever tycker inte att det här är okej, andra kanske tycker att det räcker gott och nöjer sig. Jag tycker inte att det är okej. Jag hoppas att Skolsverige inte nöjer sig.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar