Mina elever sitter och skriver dialoger med fyra karaktärer som utgångspunkt. De fick tillsammans skapa dem genom enkla medel och nu skriver de en dialog, som är upphängd på en konflikt. Det är hög nivå och skratta hela tiden. Jag tror att resultatet kommer att bli bra. Ser fram emot uppläsningen av detta.
Under tiden har jag fördjupat mig i lite bloggar och webbsidor. Det finns allt för lite tid för det nu för tiden, då arbetsbördan gör att man inte hinner. Jag tror att alla känner likadant, ändå gör vi vad vi kan för att hinna med även detta. Eftersom det är ett uppdrag vi har som lärare.
Jag har kommit i kontakt med Insiktsfabriken och var tvungen att se hur diskussionerna går hos dem. På deras webbsida hittar jag direkt något som berör oss. Ett av inläggen handlar nämligen om hur vi möter behovet av IT i skolan och jag får uppmaningen att fundera på hur mina arbeteplats är förberedd för detta.
"Har ni...
- ...en tydlig vision om vad ni vill uppnå med förändringen?
- ...specifika och mätbara mål?
- ...tagit hänsyn till den befintliga organisationens styrkor och svagheter?
- ...dokumenterat vad processens förändringen har resulterat i så att den är tydlig för alla inblandade?
- ...har ni gjort de investeringar som krävs?
- ...hur ser er uppföljning ut?
- ...en metod som får förändringen att förstå?"
Det var en lång lista med frågor. Frågor som tyvärr har svar som inte är allt för positiva. Svaren kräver ett engagemang och kunskap genom alla nivåer i verksamheten. När den inte finns, så är förutsättningarna rätt jobbiga. Jag kan vara förberedd vid mitt skrivbord, leda mina elever genom kursen på ett bra sätt, men överblicken och planeringen för hela verksamheten måste någon annan hålla i och se som viktigt.
Vi har väldigt mycket att arbeta med. Jag säger inte mer än så. Men visst är det så. Vi har oerhört mycket att arbeta med för att vara förbredd för den elev som kommer och kräver It-kompetens hos sina lärare. För att inte prata om IKT-kompetens.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar