43 namn på listan. 27 av dem kom plus en till som skulle byta till min kurs från en annan. Tre stoppade bara in huvudet och valde att inte delta på lektionen, utan bara registrera sig.
Så, alltså 25 nya spännande individer med fantastiskt många möten att vänta. Jag börjar alltid med lite information. Det går inte att öva och göra annat, utan att eleven vet vissa förutsättningar som lektionstider och läroböcker. Under tiden detta görs, så passar jag på att lära mig namnen. Helt inbakat i det andra pratet. 25 gick ganska snabbt, och det är bara några sådana där Marcus, Micke och Magnus som rör till det lite. Under den här timmen är det viktigt att lägga nivån, ha ett avslappnat språk och skoja lite. Fråga lite hur det känns, inte forcera.
Efter mycket information och lite paus, repeterar jag delar av informationen som behövs för att komma igång. Därefter gjorde vi övningen Coktailparty. Den går ut på att alla får varsitt papper med ett tjugotal påståenden av typen:
_____________________ har 39 i skor.
_____________________ har varit på semster i sommar.
_____________________dricker för mycket kaffe.
Det tar cirka tjugo minuter varav två-tre är avvaktande och sedan blir det en väldig fart på pratet. Några är väldigt blyga men det fungerar ofta väldigt bra eftersom de mindre blyga tar kontakt. De lär sig namnen på varandra, pratar och får röra på sig lite. Att vara uppe och gå i klassrummet skapar en avslappnad känsla och mindre obehag inför situationen. Många, kanske de flesta, av mina elever har skolminnen som inte är så trevliga. Av någon anledning har man inte slutfört gymnasiet. Det är viktigt att de hos oss får känna sig bekväma.
Kursens första skrivövning går ut på att med cirka hundra ord beskriva hur man tog sig till skolan. Förutsättningarna är att texten ska skrivas i första person och presens. De byter text med en kompis som ska markera i texten om det är något som inte fungerar (max tre markeringar) och sedan skriva tre punkter med sådant som fungerar bra.. På nästa lektion kommer vi att fortsätta med texten och öva perspektiv.
Vi avslutade första lektionen med att några av förra terminens elever kom och svarade på lite frågor, medan jag gick ut en stund. Jag är supernyfiken på vad de pratade om. Men det låtsas jag inte om!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Hej!
SvaraRaderaJag skulle gärna gå på dina lektioner, men min fru som händelsevis också är lärare i svenska tycker inte jag behöver det. Mvh Klas