Jag började en lektion i förra veckan med att ge dem i uppdrag att lösa ett korsord. Ett sådant där orden står i rader och ska in på rätt plats i korsordet. Aktiviteten var hög och det var många som aldrig gjort något liknande. En bra start med andra ord.
Efter det fick de hitta på meningar utifrån dessa ord. De fick böja dem, lägga till pronomen och konjunktioner vid behov och göra dem så galna som möjligt. Men fokus skulle vara på de ord som korsordet gav. Aktiviteten var först lite svävande och osäker. Men när de hade kommit igång gick det undan och skrattan avlöste varandra.
Meningarna tog jag in och har nu till dagens lektion skrivit ihop dem till en dikt på fyra strofer med fem versrader i varje. Idag ska vi diskutera vad som är lyrik och hur man kan närma sig den. Vi gör det utifrån det de själva har varit med och skapat. Men sammanställt till en gemensam dikt.
Vi kommer utifrån den se hur man kan analysera lyrik och vad som händer om man ändra perspektivet från en dikt som handlar om till exempel djur till människor. Blir det någon skillnad mellan:
Gamen fnös mot harens laddade pistol.
Mannen fnös mot kvinnans laddade pistol.
De kommer även att arbeta med assonanser, allitterationer och rim. Allt för att närma oss lyrik på ett intressant sätt. Nästa vecka ska de möta Sapfo. Då kommer de att vara beredda. Vi får se hur det går idag och vad de kommer fram till för tolkningar. Spännande ska det bli.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar