måndag 14 oktober 2013

Ett nytt uppdrag

Jag har sedan första oktober varit förstelärare. Ett uppdrag jag inser har fått väldigt många olika utseenden på olika platser i landet. En del har inte fått fler uppdrag på bordet utan fått en bekräftelse på att det de redan arbetar med är värt att uppmärksammas med en ny titel och högre lön. Andra har fått så mycket extra på sina bord så tiden för att planera lektioner har minskat avsevärt. Ytterligare andra verkar redo att hoppa av uppdraget eftersom arbetsbördan har blivit allt för hög eller utan vägledning.

Det som verkar sammanfatta oss alla är ett brinnande intresse för pedagogisk utveckling och en önskan om att sprida våra pedagogiska tankar till våra kollegor. Jag ser en önskan om att möta och mötas av andra pedagogiska tankar och få nöta och blöta dem lite och sedan hänga upp nya kläder på tork. Förhoppningsvis far det med vinden i starka klara färger och snygg passform.

Jag har inte iklätt mig några ännu. Jag känner mest att jag iakttar kläderna som hänger på tork lite på håll. Jag funderar på vilka av dem jag ska använda och vid vilket tillfälle. Men så idag, på lunchen, slog det mig. Varför ska jag ha nya kläder? Har jag inte fått uppdraget uttryckligen för att de pedagogiska kläderna jag har på mig är de rätta och ska spridas till mina kollegor. Sedan, när jag har börjat med det, kan jag se över in garderob och se hur jag ska förändra den för att verksamheten ska bli mer enhetlig. Men det är senare i processen. Nu ska jag klä mig i det jag har och möta andras kläder. Vi får se hur de passar i kombination. Jag är ytterst nyfiken hur de nya kläderna ser ut och hur de kommer att passa oss...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar