fredag 18 oktober 2013

Praktiken fortsätter

Snart är andra veckan avklarad.
Varken Maria eller Sarah har skällt ut mig än, så jag gissar att jag skött mig relativt bra.
Vi har haft många diskussioner i vårt lilla arbetsrum. En del av dem har även handlat om jobb och skola, och detta har varit mycket givande. Vi diskuterar mycket kring det jag än så länge haft i min utbildning, det vill säga pedagogik, normer och jämnställdhet. Det vi har kommit fram till är ju då såklart att Maria och Sarah har rätt i allt, och att alla borde tänka precis som dem... eller hur var det nu? ;)

Jag har varit med på en hel del lektioner nu och har nu fått en lite större insyn i hur det går till på Komvux, och hur det fungerar i de olika ämnena. Jag har varit med på många lektioner i svenska 1-3, men även lektioner i svenska som andraspråk, engelska, naturkunskap, och suttit i SOL-studion på en lektion i mattematik. Jag har då suttit med för att se hur det fungerar i klassrummet, hur lärarna "sköter sig" och hur eleverna arbetar. Detta är något som jag på fredag v 43 ska ha skrivit ihop en text på några sidor om, som sammanfattar vad jag lärt mig.

Det som ställer till det för mig är ju att min utbildning främst handlar om människor mellan 16-19 år. Då bor nästan alla hemma, eleverna håller själva på att upptäcka och utveckla sin egen identitet. Hur grupper skapas och hur eleverna interagerar beror ju mycket på elevers situation och sociala mognad.
Därför blir det ju lite annorlunda att skriva om detta på Komvux, då eleverna är i en annan livssituation, och därmed har helt andra förutsättningar.

Men det ska bli intressant att få det nerskrivet och se vad jag kommer fram till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar