måndag 18 november 2013

Praktikantens återkomst!

Fanfarer och jubel, applåder och stående ovationer! Ty praktikanten har återvänt!

Så kunde det ha varit, istället möttes jag av en lapp:

"Välkommen hit, Pierre!
Dina två favoritlärare är borta på ärenden. Du ska nu skriva ett blogginlägg om syftet med din vistelse här. 12.30 är det dags för Sv1 igen!
Sarah, Mia"

När jag ska sätta mig på min plats för att påbörja uppdraget, upptäcker jag att min stol har försvunnit.
Det känns helt enkelt som att praktikens smekmånadsfas är över...

Men för att beskriva syftet med min praktik:
"Under den verksamhetsförlagda utbildningen veckorna 47-48 studeras ämneslärarens didaktiska val med särskilt avseende på elevers lärande"

Jag kommer precis som förra gången sitta med på lektionerna, men jag kommer ha mycket mer fokus på lärarna. Det jag tittar på kommer vara lite blandat, men mestadels för att se vad för metoder lärarna har i undervisningen. Det kan vara om det förs monolog eller dialog i klassrummet, hur frågor behandlas och besvaras, vilken typ av uppgifter eleverna får, betygsättning osv. Listan kan bli lång, men som ni säkert förstår så har jag lite mer att göra dessa veckor mot vad jag hade förra omgången.

Materialet jag samlar in kommer jag senare använda i ett grupparbete, som förklarar varför lärarna på Rudbecksskolan är de bästa i landet (lägger på lite smicker för att säkra gratis kaffe i cafeterian).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar