fredag 22 november 2013

Förvirrad praktikant

Den här veckan har inte varit så arbetsam som jag och mina handledare först räknat med.
Jag har suttit med på lektioner, men har inte skrivit så mycket som jag först räknat med att behöva göra.
Detta är varken lärarnas eller elevernas "fel", utan mer att det inte dyker upp några speciellt avvikande eller extraordinära hän.
Det är för lite drama på Komvux för att jag ska få saker att skriva om helt enkelt.

Jag har suttit med på lektioner i Svenska 1-3, Svenska som andraspråk, psykologi och privatjuridik.
Jag tycker att det under lektionerna har varit avslappnat, och mycket möjlighet till dialog.
I de lektioner som varit lite mer åt det monologbaserade håller känns det som att det är på elevernas begäran, då det inte diskuteras så mycket trots försök till dialog från läraren sida.

För att summera det lite vill jag påstå att lärarna här huvudsakligen undervisar utifrån ett sociokulturellt perspektiv.
Dels på grund av fokuseringen på dialog, men också eftersom lärarna knyter ihop undervisningens innehåll med elevers erfarenheter genom exempel.

Nu får räcka för den här veckan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar