måndag 7 april 2014

Jag funderar

Jag sitter i Stockholm och Folkets hus på ViS-konferensen. Jag tycker att konferensen har börjat mycket bra. Det har diskuterats hur vuxenutbildningen ser ut idag och hur man tror att den kommer att se ut 2030 och jag tror som visonerna av de kunniga. Gymnasieskolan kommer att få svårt att få genom alla elever och det gör att vuxenutbildning kommer att vara ännu viktigare. Vi kommer att ha mycket att göra och jag hoppas att vi kommer att vara rustade för det.

En undersökning redovisades av Kairos Future, som har undersökt genom frågeformulär hur elever, lärare och ledning ser på dagens vuxenutibildning och det var mycket intressant att få ta del av. Elever är generellt mycket nöjda med sina studier. De är framför allt nöjda med sina egna insater i sina studier. Det de ifrågasätter är lärarnas pedagogik och sätt att bedriva undervisning. De driver även sina studier, ju högre upp de kommer inom vuxen utbildningen, med fokus på högre studier. Ett intressant resultat, men när man sedan kommer till lärarnas bild blir det mycket mer intressant.

Lärare är mest nöjda med sin pedagogik, sätt att bedriva undervisning och ämneskompetens. De tycker att elevernas egna syn på sina studier är det som är det största problemet och då framför allt för att de inte har tillräckligt med förkunskaper. De driver även generellt undervisning med fokus på elevernas kompetens och förmåga att få ett språk som gör att de kan integrera sig i samhället. De är alltså inte alls fokuserade på det som eleverna fokuserar på. Lärarna stannar kvar där SFI-elever fokuserar. Men när det letar sig upp i utbildningen ändrar de sina glasögon, men läraren gör det inte.

Gruppen med femhundra personer här inne i aulan skrattade när studenten är missnöjd med lärarens pedagogik och läraren till 97% är nöjd med den. Jag skrattade jag med. Men nu ser jag åter igen att vi har så väldigt mycket att jobba med. Så väldigt mycket. Det är bara att sätta igång. Men hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar