torsdag 5 juni 2014

En ny ingång på kurserna

Nästa termin har jag bestämt mig för att ta ett nytt grepp om mina elever. Jag vill tydligare se vad de kan in i kurserna och då både muntligt och skriftligt. I det skriftliga har jag alltid haft en bra uppgift för detta, men i det muntliga har jag på något sätt valt att blunda. Men inte nu. Nu ska det till en plan.

Nästa termin ska eleverna få göra en muntlig redovisning med enbart mig. De ska få prata om vad de vill och tillsammans med någon presentationsteknik genomföra det. Jag ska fokusera på hur de framför och inte vad de framför. De kommer direkt att få en feedback och genom det tar vi ett avstamp vidare in i den muntliga framställningen genom terminen.

Jag frågade mina elever jag precis har betygsatt hur de tänker kring en sådan ingång i kursen och många kände att det skulle ha hjälpt dem mycket om de hade fått den möjligheten. Många har inte stått inför åskådare på väldigt många år och känner sig osäkra. Att då få träna på det som en ingång, och då få prata om vad de vill, tror de kommer att hjälpa mycket.

Några poängterade att vikten av att det då skapas en miljö som inte känns skrämmande eller obehaglig. Det kan vara en del elever som tycker det är obehagligt att stå inför enbart läraren. Men med rätt ingång trodde de att även de skulle få ut mycket av en sådan uppgift.

Vi får se vad mina kommande elever tycker...


Bildkälla: https://flic.kr/p/7Mzmhm


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar