måndag 16 juni 2014

Planerar och planerar

Det är en hektisk dag, men samtidigt är den rätt lugn. Det är en konstig kombination. Jag har en elev som sitter och gör en prövning samtidigt som jag arbetar med att förbereda min kommande termin. När jag gick hem för lite ledighet i förra veckan hade jag ytterst få elever den kommande terminen och det verkade som om det såg så ut så över hela gymnasiedelen. När jag kommer tillbaka idag har detta mer än dubblats. Det ser nu ut som om jag kommer att ha fler elever än jag hade denna termin.

Det snurrar. Många frågor far omkring. Det är tur att erfarenheten sa mig att de få eleverna inte skulle kvarstå. Att jag insåg att det kommer att komma in desto fler i båda mina kurser innan terminen startar.

Jag inser även att jag i nuläget inte vet hur mycket av min tjänst som kommer att vara fokuserat till förstelärare-uppdraget. Från och med nästa termin är vi dessutom båda Sarah och jag förstelärare, tillsammans med åtta andra, och jag kan tänka mig att det kommer att skrivas en hel del nästa termin kring detta uppdrag. Men hur stort kommer uppdraget att vara, det är frågan? Vem kommer att hoppa in och täcka upp det för mig?

Det är många frågor och jag gissar att jag inte kommer att få svar på dem alla förrän det är dags för en ny termin. Det innebär att jag får lägga en bred grund och sedan se hur jag kan styra upp den i slutet av sommaren. Men vi är ju vana vid detta, vi på Komvux. Jag tycker till och med om att arbeta på detta sätt. Det gör att jag måste vara flexibel och individanpassad. Det är vad som gör oss till goda pedagoger. Så nu ger jag mig på det med hull och hår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar