tisdag 29 juli 2014

MC-kort ger perspektiv

Idag har jag gjort teoriprovet till mitt kommande mc-kort och klarat mig. Men det har varit en process som är helt klart har givit mig perspektiv på detta med att studera. Jag drog igång arbetet med att plugga in teorin genom att läsa handboken. Från pärm till pärm läste jag genom boken och stannade inte vid något oklart. Bara rakt genom. Gav det mig ett bra resultat? Det gav min en överblick över det jag måste lära mig.

Sedan började jag att plugga in det hela bit för bit samtidigt som jag övningskörde och studerade min mc för att se det hela i verkligheten och inte bara i teorin. Jag kände att jag sökte mig fram på vägar jag inte hade en aning om hur de skulle ta mig fram till målet. Ett godkänt kunskapsprov. Men jag fortsattte.

Sarah och jag har ofta diskuterat hur man ska kliva in i en kurs. Vad som är den bästa ingången i den. I min kursbok börjar första uppslaget med att ge mig korta instruktioner kring volt, ampeire, kilowatt... Jag läser och läser de första tre stycken som står och det går inte att förstå. Jag vänder mig till maken och frågar honom om han kan det hela och förklaringen kommer flytande.

Det är uppenbart att det inte går att komma åt en ingång i en kurs som passar alla. Det är en omöjlighet. För en del kommer den att starta upp med helt omöjlig fakta. För andra kommer den med fakta som redan ligger i ryggraden. Vi kommer inte att kunna göra det enkelt för alla. Inte faktamässigt. Men sättet att lära sig det hela på kan vi erbjuda genom att göra ingången bred.

Jag var övertygad om att jag inte var eleven som ville lära mig saker genom att få en fråga och bocka för rätt svar. Jag trodde inte att jag ville kontrollera min kunskap på det sättet. Jag hade fel. Det är genom att läsa frågor och genom olika alternativa svar jag lärt mig det jag nu har kunskap om.

Denna väg mot att klara kunskapsprovet till mc-kort har varit en utmaning för min roll som lärare. Jag vet nu vad elever menar när de har svårt att ta in viss kunskap, jag vet vad de menar när de säger att de bara strävar efter godkänt, jag förstår vad de menar när de behöver olika sätt att lära sig saker på. Jag visste att det var så innan jag gjorde detta. Men nu förstår jag vad det är de pratar om.

Jag har under sommaren blivit en riktigt mycket bättre lärare. Får tacka min lust till att köra mc för det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar