fredag 26 september 2014

Taktens närvaro

Jag är inne på min andra dag på Bokmässan. Jag har verkligen njutit av tillställningen. Igår sprang och och andra med mig som yra höns för att hitta dit man skulle. Men idag har det varit lugnare och skönare med koll på kartans betydelse.

Igår hade jag ett fokus på digitala lärmiljöer med en avstickare till spänningsromanen. Det var en bra blandning och många tankar jag tar med mig. Det är allt från hur saker och ting till utseendet kan se ut, hur man arbetar med digitala verktyg på så olika sätt, vad man tror är ett bra sätt att föreläsa på och vad uttrycket och engagemanget betyder.

Jag var på ett seminarium som fyra engagerade herrar hade och en av dem fastnade i mitt minne. Han jämförde arbetet med kurser med musik. Takten i musiken är det centrala innehållet. Det ska gå som en puls genom allt vi gör. Taktfast och tydlig. Var och en har sedan sitt eget sätt att kunna hålla sig till takten. En del kan göra det väldigt tydligt kopplat till takten. Andra kan behöva lite vägledning i dansstegen med ett grepp om midjan. Ytterligare andra kan vi släppa fritt i piruetter och extrasteg i ett snabbare tempo. Men för alla ligger grunden där, takten, den centrala innehållet.

Jag tog med mig den tankarna och funderade vidare och utvecklade resonemanget. Tänk att alltid ha den tydliga pulsen i klassrummet? Ju fler elever som förstår vad det är som pulserar ju fler kan se till att takten lyfts fram och förstärka den. Är man på villovägar kan man alltid lyssna och höra den igen. Vågar man och kan tar man lite extra danssteg. Kan man det inte håller man fast vid takten med hjälp av andra. Man kan välja vilken melodi som ska låta, om det ska vara sals eller vals, om det ska vara en snabb takt eller en långsam i de olika momenten och man har ett gemensamt mål.

Målet är inte att bli klar med kursen. Målet är att göra takten tydlig och hjälpa alla att hålla sig till den. Det är ett mål här och nu. Inte ett som ligger i slutet av terminen. Jag ska börja nästa termin med att prata om tempo och takt. Det ska finnas både i klassrummet och i lärplattformen. Det ska finnas ett här och nu hela tiden. Jag behöver bättra mig på det. Jag tror att jag ska kika över lite på Sarah. Hon har ett mycket mer här och nu i det digitala än jag har.

Men nu ska jag gå och lyssna på om bilder är gränslösa. Mitt svar är ja. Ska bli intressant att se om föreläsare ger mig en annan verklighet och jag kommer ut som en mer kunnig människa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar