onsdag 17 september 2014

Dagens slut

Då sitter jag här och dagen är snart slut. Jag har ännu inte bytt om till mina träningskläder, utan gör detta först. Det känns som om det var alldeles nyss jag satt på Radison med frukost framför mig och det är åtta timmar sedan.

Hur blev det då med min planering? Jag måste säga att det gick bättre än jag trodde. Jag har så klart inte hunnit med alla mina elever, men jag har ändå jobbat mig genom fyrtiotvå stycken. Det är inte så illa. Jag har kommenterat lärstilar och utredande texter om antikens litteratur. Jag har försökt att få kontakt med elever över telefon, mail och notiser på Fronter. Jag har skrivit till dem efter varje genomgång och givit dem en uppdatering. Jag har verkligen varit fullt fokuserad.

Sedan har jag så klart blivit avbruten. Det är elever som inte hittar klassrum och lärare, de kommer inte in på Fronter, de förstår sig inte på nätverket och de vill ställa frågor om uppgifter. Jag har varit på besök i tre arbetsrum, haft lärare på besök i mitt och letat upp rektor efter önskemål. Men ändå, jag har fått många saker gjorda. Det gick att följa min planering.

Visst, jag hade som plan att hinna med alla elever och kom inte ens genom hälften. Men ändå, de har fått en kontakt och resten kan jag fortsätta med under morgondagen. Jag är igång. Det flyter på. Jag känner framför allt att jag för första gången denna termin har huvudet ovanför vattenytan.

Med det packar jag ihop och tar cykeln hemåt. Det står ett växthus och väntar på mig där hemma. Det är dags för nästa fas. Nu har jag tänkt att plocka de sista tomaterna, prata med den sista omgången physalis, se om den sista paprikan är mogen och plocka med mig hundra lökar ut i trädgården och plantera inför våren… Vi får se vad jag hinner med…  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar