Jag står vid sidan av fem elevers gemenskap och lyssnar på deras samtal. De samtalar om varandras bildanalyser. De har synpunkter om förbättringar på texterna och gör det på ett lite nervöst sätt. Nu till en början. De har inte vanan att ge varandra synpunkter, vilket hörs och märks.
Samtidigt är det en perfekt balans i deras önskan att hjälpa varandra. De ser, möter blick, balanserar och önskar ändringar. Även en önskan om att stödja finns. De visar respekt för varandras texter och lär sig att diskutera texters innehåll och behov av uttryck.
Jag står bredvid. Lyssnar. Känner mig lite utanför, men det är ju meningen. Det är deras tid och deras arbete. Jag får stå här bredvid och reflektera deras arbete, på bloggen. Men snart. Snart ska jag kliva in och ge dem vidare instruktioner, för att sedan ställa mig bredvid igen.
En dag på jobbet. I klassrummet. Det är trevligt här.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar