torsdag 28 november 2013

Formativ bedömning

Jag är ingen expert på ämnet, jag har mycket kvar att läsa och diskutera. Men jag tror mig veta vad det är och vad poängen är. Och att några av oss har jobbat aktivt med det i flera år, innan begreppet lanserades och det blev lite modernt. Nu är det mer trendigt med inkluderat arbetssätt, och där måste jag säga att delar av Komvux Örebro är sjukt bra på det. Några sjukt dåliga.

I vilket fall så diskuteras formativ bedömning högt och lågt. Vi ska inte bara bedöma elevernas resultat som ett betygsgrundande underlag, utan alltid ge feedback som hjälper eleven att bli bättre. Vad kan du och vad behöver du jobba mer med? Jag fick en kommentar från en elev häromdagen som ville ha mer negativ kritik. Och jag tänkte. Vad är hen mindre bra på och behöver förbättra? Inget. Däremot har hen en massa kvaliteter som jag vill belysa för hen, så att hen aktivt kan använda dem och bli mer strategisk. Det är också formativ bedömning, men jag måste göra det tydligare för mina elever.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar