onsdag 17 september 2014

En dag utan stopp på vägen

Jag sitter på Radison och äter frukost. Sarah lämnade mig just, men jag tänkte att jag skulle sitta här och reflektera över dagen jag tror mig ha framför mig. Det skulle vara intressant att se om den blir som jag har planerat den. Så vad står på schemat?

Jag började den med att äta pedagogisk frukost med min kära kollega och diskuterade gårdagens pedagogiska pub bland annat. Utifrån det blev det många ämnesområden att prata om över yoghurt och flingor. Vi har alltid några pedagogiska dilemman att lyfta och lösa. Eller att bara få dryfta.

Min dag, som bara hade detta inbokat, fick direkt en punkt till. En snabb planering av Sarahs lektion då hon måste hem till sonen. Så klockan tio ska jag till en grupp av tre personer och sätta dem i arbete. Vi får se hur mycket av min tid de behöver. De får så klart så mycket som behövs.

Resten av dagen har jag en förhoppning att jag ska hinna gå genom alla mina elever en och en. Kika över hur deras aktivitet ser ut på Fronter, hur många arbeten de har lämnat in, hur deras plats i klassrummet har sett ut, stryka elevers om inte är aktiva och sedan uppdatera dem på min bild. Se om den stämmer med deras.

Nej, jag kommer inte hinna det med alla mina nittiotre elever. Det är inte en chans att det ska gå. Men det är det mål jag eftersträvar. Det är vad jag vill. Det ska bli intressant att se när jag ger mig för dagen och hur mycket jag har hunnit med då. Det återstår att se. Jag gör en uppdatering när jag sitter klädd för cykelturen hem. När jag är som i störst behov av att rensa ur hjärnan ni vet. Återseende…


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar