Jag har en fascinerande pedagogisk övning just nu. Att skriva referat har vi alltid gjort på kursen, i många olika varianter. Även årets elever kan det här. Men nu ville jag testa en annan examinationsform på det här momentet. Nu får eleven välja textnivå mellan 1 och 5 innan skrivtillfället, då denne paras ihop med en kurskamrat som valt samma nivå.
Eleverna kommer olika mycket förberedda till skrivandet. Några kan tekniken utan och innan, och kan därför sätta igång med själva textbearbetningen på en gång. Andra vet inte alls vad de ska göra. Och då undrar jag hur parhästen upplever det? Att jobba med någon som inte vet vad uppgiften går ut på?
Och varför väljer eleven den nivån den väljer? En del har uppenbart låga förväntningar på sig själv, ett angenämt problem ur lärarens synvinkel. Men de som tror alltför gott om sig själva och inte tror att de behöver förbereda sig på samma sätt som de andra? Hur fick de den bilden av sig själva?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar