
Källa
Jag sitter längst bak i en datasal med sex elever utspridda framför mig. Det är Mias pass, men hon tar ett varv ute i korridorerna för att se om det finns några vilsna elever.
Mias Svenska B-elever skriver prov här i datasalen. De får provet på ett dubbelsidigt Word-dokument och ska skriva i ett annat Word-dokument på datorn, och innan de går härifrån ska provsvaren laddas upp i Fronter. De har sina läroböcker och hela, ljuvliga, förfärliga internet som verktyg.
Det här låter ju inte så märkvärdigt. Men för oss är det det. Det är flera år sedan vi hade salsbundna prov. Vi jobbar med processkrivning i inlämningar, muntliga redovisningar, både enskilt och i gruppdiskussioner. Eleverna bloggar och gör allehanda små och stora övningar i Fronter. Men prov i den här bemärkelsen, nej.
Men nu gör Mia det. Varför? Ja, dels tror jag att det är ett önskemål från eleverna. Dels tror jag att Mia vill se hur eleverna hanterar källor och tvinga dem att vara lite mer inlästa på materialet. För ett hemprov i två veckor förleder lätt eleverna att tro att de inte behöver förbereda sig. Så jag tycker att det här är spännande.
Resultatet tror jag är likvärdigt för elevens betygsresultat. En elev som fick MVG med förra upplägget, skulle få det här med. Däremot tror jag att förståelsen och kompetensen i ämnet blir större nu, med en längre tids förberedelse.
Mias Svenska B-elever skriver prov här i datasalen. De får provet på ett dubbelsidigt Word-dokument och ska skriva i ett annat Word-dokument på datorn, och innan de går härifrån ska provsvaren laddas upp i Fronter. De har sina läroböcker och hela, ljuvliga, förfärliga internet som verktyg.
Det här låter ju inte så märkvärdigt. Men för oss är det det. Det är flera år sedan vi hade salsbundna prov. Vi jobbar med processkrivning i inlämningar, muntliga redovisningar, både enskilt och i gruppdiskussioner. Eleverna bloggar och gör allehanda små och stora övningar i Fronter. Men prov i den här bemärkelsen, nej.
Men nu gör Mia det. Varför? Ja, dels tror jag att det är ett önskemål från eleverna. Dels tror jag att Mia vill se hur eleverna hanterar källor och tvinga dem att vara lite mer inlästa på materialet. För ett hemprov i två veckor förleder lätt eleverna att tro att de inte behöver förbereda sig. Så jag tycker att det här är spännande.
Resultatet tror jag är likvärdigt för elevens betygsresultat. En elev som fick MVG med förra upplägget, skulle få det här med. Däremot tror jag att förståelsen och kompetensen i ämnet blir större nu, med en längre tids förberedelse.

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar