fredag 19 april 2013

JAAAA!!!!

Det här har en del av mina elever svårt för:

Eleven kan översiktligt återge innehållet i några centrala svenska och internationella skönlitterära verk och annat berättande. Dessutom kan eleven översiktligt redogöra för några samband mellan olika verk genom att ge exempel på gemensamma teman och motiv. Eleven återger någon iakttagelse och formulerar egna tankar med utgångspunkt i berättandet.


Ett av fem kunskapskrav för E-betyg på Svenska 1. En av mina elever kan läsa romaner och texter, inte helt obehindrat men absolut tillräckligt för den här nivån av studier. Hen kan muntligt berätta om handling, och det märks att hen förstår texter. Men hen kan inte se sammanhang mellan olika berättelser. Hen kan inte återge sina iakttagelser.

Jag pratade med min bästa kollega Mia Axinge om det här för hundrade gången. Det var alldeles efter vi kommit fram till att det i hennes Svenska 2 var lämpligt att byta romanläsning mot en film, av många skäl. Då vi pratade om den här eleven, konstaterade vi att hen älskar tv-spel och film. Hen kan säkert hundratals berättelser och karaktärer. Jag gjorde då det här:
I dag lämnade hen in den första efter att ha sett filmen Troja. Och hen har skrivit alla rutor utom två. Nu ska hen få se Dantes inferno  och Seven tror jag. Eller någon film som har Iliadens mönster. Sedan ska rutmönstren jämföras ruta för ruta, och jag känner att det här kommer att funka. Hen kommer att se sambanden! JAAAA!!!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar