tisdag 15 december 2009

Om att läsa effektivt

Ibland stöter jag på intressanta saker av en slump. Så även nu. I en (trist) bok om studieteknik (Torres, Sandra, Trost, Jan, Studieteknik (2000)) läste jag följande under rubriken "Läs gärna fort":

"Det finns många som menar (eller tror) att genom att läsa långsamt och med eftertanke förstår man bättre. Vi, liksom en hel del andra, menar att om man läser snabbt så koncentrerar man sig bättre och då kommer man också bättre ihåg vad man har läst."

Mycket intressant. Som lärare ber jag mina elever att läsa med eftertanke. I mitt privatliv oroar jag mig för att jag missar något för att jag läser för fort. Det är dags att dra de tankarna ett varv till. Lite längre ner på sidan står det:

"Då man läser långsamt gör man kanske så som man lärde sig göra då man först lärde sig läsa: man läser ord för ord, varje ord blir en enhet. På så sätt kommer sammanhanget mellan orden, dvs. meningen eller innehållet i texten, inte så lätt fram. Man kanske kan jämföra med det gamla uttrycket att "man ser inte skogen för bara träd". "

Jaha, det låter mycket logiskt. Det är alltså dags för fru pedagog att ta en tur bland träden och lära sig njuta av skogen.

4 kommentarer:

  1. Ja tycker de låter vettigt ju..jag tillhör de som läser ord för odr men tyckte att fort läsningen gick riktigt bra de med.

    SvaraRadera
  2. Ja det är vettigt!Fast jag är en av dom som läser fort.

    SvaraRadera
  3. jag ser skogen! den ligger i min bokhylla, de ni alla trädkramare ;)

    SvaraRadera
  4. Jag har också hört det där någon stans, och har sedan dess ökat mitt lästempo gradvis, och nu faktiskt insett att jag förstår helheten mycket fortare när jag tar in hela meningen på en gång, och inte bara ett ord i taget!

    SvaraRadera