måndag 15 februari 2010

Dramatik och känsla


Idag har vi startat upp temat med dramatik. Det är inte utan att det är en form av litteraturen som ligger mig nära. Teaterpedagogen i mig vill så klart inspirera elever till att fördjupa sig i teater.
I
Att förstå sig på pjäser i en skriven form är inte lätt. Det är ju meningen att det ska framföras på scenen och då efter att det har gjorts en tolkning av det. Den skrivna dramatiken ska däremot tolkas av oss som läsare. En utmaning.
I
Jag startade upp temat med att utmana gruppen lite. Ni fick en dialog i era händer att dramatisera. Det är alltid ett ganska avgörande test. Kommer de att ge sig in i detta eller generat se sig omkring? Jag hade ingen anledning till oro.
I
Efter bara någon minut var det engagemang och känslor som slängdes över borden. De två rollerna fick liv på alla möjliga olika sätt och i olika miljöer. Det var kul att se att uppgiften ledde till både skratt och upprörda utbrott. Spelade utbrott dock. Gestaltade.
I
Jag ser med tillförsikt fram mot dessa fyra veckor. Det kommer att bli ett roligt tema, roligare än på länge. Dramatiken kommer att fara omkring i klassrummet och förhoppningsvis hänga sig kvar genom resten av kursen. Med gemensamma krafter kommer vi att komma långt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar