onsdag 24 februari 2010

Gemensamma ansträngningar

Bakom mig, i detta nu, sitter 13 elever och skriver referat av tidningsartiklar. Uppgiften ska lösas två och två, och då kan vem som helst räkna ut att det är någon som sitter själv. Jag hoppas att han ändå lär sig något i dag.

För det är ju det som är kärnan, lärandet. Vad vinner du som elev på att göra uppgiften själv? Vad vinner du som elev på att lösa den tillsammans med någon annan? Vilka är riskerna/förlusterna med det ena eller andra sättet?

Jag behöver din hjälp för att underlätta lärandet för de som går i kursen. Och du som går B-kursen, du jobbar mycket i grupp för att besvara frågor och diskutera text. Vad vinner du på det? Och finns det nackdelar där också?
Skriv ner dina tankar i en kommentar, det är viktigt för mig vad DU tänker.

7 kommentarer:

  1. Christopher Svensson24 februari 2010 kl. 18:22

    Självklart finns det både vinster och förluster både i att jobba själv och i grupp. Jobbar man själv så får man göra som man själv vill medans man i grupp måste ge rum åt andras ideér och åsikter men samtidigt så får man andras syn på uppgiften. Så vad som för stunden kan kännas som en förlust kan i själva verket va en vinst antar jag.

    SvaraRadera
  2. Jobbar man själv, ja då får man bestämma själv oxå. Man bestämmer vad man ska skriva, eller hur man ska utföra arbetet, men jobbar man med grupp då måste man ta hänsyn till det som de andra har att säga. Så det är både bra och dåligt oavsett om man jobbar själv eller inte.

    SvaraRadera
  3. Två hjärnor är fler än En, Fyra Ögon är Fler än Två osv. Personligen ser jag bara fördelar med att jobba ihop två och två. Det jag skulle skriva själv kanske inte faller alla i smaken, och då har jag en person till som ger feedback direkt.

    dessutom ger livet dig inte mer än vad du klarar av att hantera. så 'han' som fick jobba själv klarade sig säkert bra endå.

    SvaraRadera
  4. En fördel med att jobba ensam är att det oftast går snabbare eftersom man slipper kompromissa. Å andra sidan så lär man sig mer av att arbeta i grupp eftersom man får fler synvinklar och oftast diskuterar sig fram till det man ska skriva. Man går igenom allt som ska vara med i texten mer grundligt. Det blir lite "överinlärning" som vi läste om i läroboken för några veckor sedan.

    SvaraRadera
  5. Jag gillar att jobba i grupp, men det kan bli katastrof om de i gruppen inte kommer överens. Det gäller ju att dra sitt strå till stacken och att gemensamt få "cred" för arbetet, eller t o m kritik. I grupparbeten gäller det att kunna kompromissa, att kanske sätta sina egna idéer åt sidan och genomföra nån annans idé även fast man inte vill. Det är nyttigt att jobba ihop, men att kunna jobba själv är lika viktigt.
    /Camilla Jonsson

    SvaraRadera
  6. Tycker att de underlättat för mig att få jobba 2och2 eller flera..man kan bolla sina tankar och idèr med varandra. På så sätt också komma in i en annanas tankesätt och då utvidga sina egna... men visst kan de vara nyttigt att arbeta själv ibland!!

    SvaraRadera
  7. Jag tycker det är bra att sitta i grupper. Man lär sig så mycket av varandra. Sen är det trevligt att byta åsikter med varandra! Malin

    SvaraRadera